Nieuw

vrijdag 19 maart 2021

Zo verleiden games jou om te betalen

 

Games verleiden om te betalen

Zo verleiden games jou om te betalen.
Met deze zes trucs proberen videogames spelers vast te houden en de portemonnee te laten trekken.

Herken jij Fortnite, GTA en Candy Crush?



Videogames brengen nu al meer dan 100 miljard dollar op.
Gewoon een game kopen en spelen maar?
Dat is allang niet meer de standaard. Een flink deel van hun geld verdienen spelmakers tegenwoordig met extra aankopen in het spel. 
Met welke psychologische trucs  proberen games extra geld te verdienen?
Niet voor niets haalden ‘gratis’ games in 2018 een kleine 88 miljard dollar (77 miljard euro) binnen, 80 procent van al het geld dat werd verdiend met videogames, aldus SuperData. Ook bij niet-gratis games is het tegen betaling aanbieden van extra mogelijkheden staande praktijk geworden.
Fortnite was met 2,4 miljard dollar aan inkomsten in 2018 de bestverdienende game ooit.
Niet dankzij mensen die het spel kopen, want Fortnite is gratis. De makers verdienen geld aan de verkoop van outfits en dansjes voor het poppetje waarmee je speelt.
Daarbij passen gamebouwers soms sluwe tactieken toe. Dat geldt niet alleen voor Fortnite.
Ook het gratis telefoonspelletje Candy Crush, waarbij je snoepjes in rijen moet schuiven om ze weg te spelen doet mee. 
Voor 11 euro koop je Grand Theft Auto Online (pc) , waarbij je in de huid kruipt van een schurk en samen met andere spelers criminele karweitjes opknapt.

Met deze zes trucs proberen deze videogames spelers vast te houden en de portemonnee te laten trekken.

Truc 1: Sleep ook vrienden het spel in
Het allereerste scherm dat Fortnite voorschotelt, spoort je aan om vrienden toe te voegen, ‘om je team mee aan te vullen’.


Natuurlijk, dat trekt meer mensen naar het spel, maar heeft ook een belangrijk ander doel: ‘Je speelt meer als je vrienden meespelen.’
Het is volgens hem de reden dat Candy Crush na elke spelronde scores van andere spelers laat zien. Dit zag je vroeger ook op flipperkasten en later ook videogames in een lunapark.
Dat GTA Online je aanspoort om toe te treden tot een ‘crew’, een soort club met andere spelers. Dat hetzelfde spel extra punten uitdeelt als je missies volbrengt met een vriend.
Sociale verbondenheid is immers een van de psychologische behoeften waarin games kunnen voorzien, legt hij uit. Andere zijn een gevoel van competentie, het voelt goed om uitdagingen het hoofd te bieden, en autonomie, het gevoel van controle en keuzevrijheid. Of je de tegenstander sluipend benadert via de bosjes of door er met volle vaart op af te stormen, bijvoorbeeld.

Truc 2: Laat spelers zich verkleden
Het gevoel van autonomie en sociale verbondenheid zijn sterker als je in het spel een eigen identiteit hebt. De onderzoekers lieten proefpersonen een spel spelen waarbij ze eindeloos over een pad renden om muntjes te verzamelen. Spelers die rondrenden met een zelfontworpen avatar, het poppetje waarmee je speelt, speelden langer dan degenen die dit niet hadden.
‘Dit is het online verlengstuk van jezelf, zo zet je jezelf neer
Daarvan maakt GTA Online gebruik door tegen betaling kleding aan te bieden. Na de eerste race en de eerste missie stuurt je navigatiesysteem je direct naar een kledingzaak.
Om de outfits op te halen die je bij aankoop van het spel kreeg. ‘En om te laten zien wat voor gave spullen je nog meer kunt kopen.’
Een 'standaard' avatar draagt een hemd, een camouflagebroek en een paar stevige laarzen. Nogal saai, er lopen spelers rond met haaienpakken, hamburgerhoofden en zwarte harnassen.
Wie eruitziet er standaard uitziet wordt ietwat denigrerend een ‘no skinner’ genoemd, iemand die kennelijk geen geld aan het spel heeft uitgegeven. 
Truc 3: Zet spelers onder tijdsdruk
Hoe je aan ‘skins’ komt, zoals outfits in Fortnite heten?
De eerste manier, je koopt het in de winkel.

Let op de vermelding ‘Nog 13 uur.’ Daarna is onder meer de pikhouweel die eruitziet als een inktvis niet langer te verkrijgen. Gamemakers creëren bewust schaarste. 
Met een exclusieve look wil je gezien worden op het slagveld. En nu moet je wel de portemonnee trekken, voor je te laat bent.

Een tweede manier om skins te krijgen is ze winnen door punten te verzamelen.
Dat gebeurt onder meer door doelen te halen, in de trant van ‘schiet zeven mensen dood met een pistool’. Betalende spelers krijgen een grote hoeveelheid beloningen in het vooruitzicht gesteld. ‘De tofste staat aan het einde’, wijst Van Rooij. ‘Dan kun je als de Ice King spelen en die is echt heel vet’:

Maar ook hier staat tijdsdruk op.
Na een maand of drie begint een nieuw seizoen met nieuwe pakjes en nieuwe opdrachten; het is dus zaak nu veel te spelen. Met regelmaat, want er zijn dagelijkse en wekelijkse challenges te voltooien.
‘Zo proberen ze een gewoonte aan te leggen. Als je een kind bent in een examenperiode, en je zit een dag niet op Fortnite, dan mis je dus uitdagingen. Stel dat je vrienden niet hun huiswerk doen, en jij wel, dan heb je minder spullen dan zij.’ 
Candy Crush maakt ook gebruik van een dergelijk mechanisme dit spel speel je op je smartphone. Je wordt terug gelokt met een dagelijkse bonus in de vorm van een hulpmiddel voor tijdens het spel:


Truc 4: Wees een allemansvriend
De kunst voor alle gamebouwers is om spelers het gevoel te geven dat ze iets bereiken in het spel, zonder frustratie op te roepen. 
‘Je merkt dat GTA Online een spel is voor serieuze gamers, mensen die zich zouden vervelen als het spel te weinig weerstand geeft’, zegt hij als hij voor de zoveelste keer is neergeschoten tijdens de jacht op een pakketje drugs.

Fortnite en Candy Crush proberen juist allemansvrienden te zijn.
Ben je een topspeler in Fortnite? Dan kun je meedoen in het internationale puntenklassement.
Ben je gewoon goed? Dan is het winnen van potjes een mooie uitdaging.
Kun je er eigenlijk niks van? Dan bereik je met de punten die je krijgt voor eenvoudige uitdagingen, zoals het openen van kistjes, nog altijd íets.
Zelfs Candy Crush, weinig meer dan het verschuiven van gekleurde snoepjes om drie-op-een-rij te maken, biedt mogelijkheden om op verschillende manieren te spelen.
Afhankelijk van het aantal punten dat je haalt bij het behalen van een ronde, krijg je een tot drie sterren:


De perfectionist die zichzelf graag uitdaagt, kan proberen overal drie sterren te halen. Wie het spel losjes wil spelen doet dit niet. Iedereen tevreden. Althans, tot de rondes op den duur vrijwel onmogelijk zijn om te halen, waarover zo meer.

Truc 5: Beloof beloningen
Op de landkaart van Candy Crush, die toont bij welk level je bent, staan verrassingen uitgestald. Even doorspelen nog, want bij level 10 wacht een ‘heerlijke beloning’:


Dan zijn er nog audiovisuele beloningen.
Wie veel snoepjes tegelijk wegspeelt, krijgt niet alleen de voldoening van al die exploderende snoepjes, maar krijgt ook ‘tasty’ (lekker) of zelfs ‘divine’ (hemels) te horen:
Bij GTA Online worden net behaalde punten opzichtig bijgeteld.
Het rinkelende geluid van gewonnen munten in het casino is niet voor niets.
Truc 6: Frustreer spelers tot ze betalen
Ook Candy Crush biedt tegen betaling extra mogelijkheden. Hier geen pakjes, maar extra zetten en ‘boosters’, mogelijkheden om snoepjes sneller uit de weg te ruimen.
Aan het begin zijn zulke boosters overbodig, maar hoe hoger het level, hoe moeilijker het spel. Totdat ze vrijwel onmogelijk te halen zijn zonder hulp. Je flipt, vloekt en bent gefrustreerd. Telkens als je niet wint, krijg je de optie om extra zetten te kopen. Je was er immers bijna. de verleiding is er groot om nu toch te gaan betalen.

bron: Niels Waarlo. Klik hier voor de originele link.


NewWest Gallery

CopyRight

Creative Commons-Licentie
Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 4.0 Internationaal-licentie.
CopyRight: Copy op de juiste manier!