Nieuw

maandag 29 maart 2021

Gamification : Games in de klas: 2 praktijkvoorbeelden

 

Gamification : Games in de klas: 2 praktijkvoorbeelden

Het principe van gamification is eenvoudig: door een spelelement toe te voegen aan je les, worden saaie of moeilijke dingen leuker en uitdagender.

Dat stellen leraren Jeroen en Martin in de praktijk vast.


Hoe het werkt: 
Verander niet wat je onderwijst, boost hoe je het onderwijst.

Het principe van gamification is eenvoudig: door een spelelement toe te voegen aan je les, worden saaie of moeilijke dingen leuker en uitdagender.
Dat stellen leraren Jeroen en Martin in de praktijk vast: “Leerlingen zijn actiever bezig met de les.”


Games om leerlingen te belonen

Jeroen Heremans, leraar Engels in het derde en vierde middelbaar, gebruikt het computerspel Classcraft om leerlingen te motiveren en de klas onder controle te houden. 

Classcraft is een online beloningssysteem.
Bekijk de videoreportage.


In mijn les kan je tien minuten onzichtbaar worden.
“Alle leerlingen hebben een personage. 

Wanneer ze iets goed doen in mijn les zoals een juist antwoord geven of goed samenwerken, dan geef ik hun personage punten via mijn tablet,” legt Jeroen uit.

“Met die punten ontgrendelen de personages speciale krachten.
 De leerlingen gebruiken die krachten ook echt in de les.
Zo kunnen ze bijvoorbeeld ‘onzichtbaar worden’, dan mag ik die leerlingen voor tien minuten geen vragen stellen.
Of ‘jagen’, dan moeten ze maar de helft van de oefening invullen.”


Jeroen Heremans - Leraar derde en vierde middelbaar, BimSem Mechelen

“Tijdens de les projecteer ik de personages op het bord. Thuis kunnen de leerlingen zelf inloggen en via hun personage taken indienen.”


Games om leerstof te herhalen

De leerlingen uit het 2de leerjaar van Martin Keldermans maken extra oefeningen in het spel Kweetet. Dat kan thuis en in de klas. 

“De oefeningen die ik op Kweetet plaats zijn niet verplicht, en toch merk ik dat 80 procent ervan gemaakt wordt. Vooral op dagen dat er geen huiswerk is, woensdag en vrijdag,” vertelt Martin.

Gelijkaardigen zijn: Bingel en Scoodle Play.
Het spel is afhankelijk van de uitgeverij waarvan je de werkboeken afneemt.

Lees onderaan welke mogelijkheden jouw uitgeverij heeft.


Argumenten voor games in de klas

In de reportages hierboven argumenteren de twee leraren, Jeroen en Martin, waarom ze games een goede zaak vinden. 5 argumenten op een rij.


1.      Je staat dicht bij de leefwereld van jongeren

Jeroen Heremans: “Het spel Classcraft speelt zich af in een fantasy wereld met personages, ervaringspunten en levenspunten. Die termen zijn voor veel jongeren bekend uit de games die ze thuis spelen.”


2.      Aan de leerstof hoef je niets te veranderen

Jeroen Heremans: “Ik start elke les gewoon met de woorden: neem jullie handboek. De inhoud van de les blijft dus hetzelfde, met of zonder game. Het spel, Classcraft, loopt in de achtergrond, het is een pedagogisch hulpmiddel om aan klasmanagement te doen.


3.      Iedereen kan winnen

Jeroen Heremans: “Omdat alle leerlingen voelen dat ze kans maken om iets te winnen zie ik onmiddellijk enthousiasme in de les. Krachten ontgrendelen in Classcraft is een kleine moeite voor de leraar, maar een grote beloning voor de leerlingen.”


4.      Voor leerlingen zonder computer, kan je oplossingen vinden

Martin Keldermans: “Ik voorzie elke week een uurtje in de computerklas zodat alle leerlingen Kweetet kunnen gebruiken. Er staan ook drie computers in onze klas. Tijdens de middagpauze mogen ze daar vrijwillig extra oefeningen maken. Gretige leerlingen vinden ook zelf alternatieven: ze gaan naar de jeugdbibliotheek of bij familie.


5.      Deelnemen is niet verplicht

Jeroen Heremans: “Aan het begin van het schooljaar geef ik de leerlingen de keuze of ze een personage willen aanmaken in Classcraft of niet. Er zijn vaak leerlingen die afwachtend zijn, maar na enkele weken hebben ze bijna allemaal een personage. In al die jaren is er maar één leerling geweest die niet meespeelde. En dat is prima zo, niemand is verplicht.”



Meer weten?

Classcraft: heeft een gratis versie waar je onmiddellijk mee aan de slag kan in de klas.

Die Keure

Kweetet

VanIn

Bingel

Plantyn

Scoodle Play


Bekijk meer video’s over inspirerende klaspraktijken in de reeks Strak Plan op Klasse Youtube.

https://www.klascement.net/artikels/80456/gamesschool-educatieve-games-in-de-klas/


NewWest Gallery

CopyRight

Creative Commons-Licentie
Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 4.0 Internationaal-licentie.
CopyRight: Copy op de juiste manier!