Corona maakt het nog maar eens duidelijk. Nepnieuws en desinformatie over het coronavirus en het vaccin heeft verwarring gebracht bij de mensen.
Thierry Breton, Eurocommissaris voor Interne markt, merkt een buiten proportionele hoeveelheid aan informatie die epidemische vormen aanneemt. Je zou kunnen spreken van een 'infodemic'.
Websites, blogs, socialemedia zoals Whatsapp, Messenger, zij zorgen allen voor 8000 miljard gigabytes aan leesvoer en gedachtegangen.
Dit brengt ook voor elke Europese burger het gevaar van desinformatie en fake news met zich mee.
Socialeplatformen zoals Google, YouTube, TikTok en Facebook hebben een wereldwijd bereik waardoor verkeerde informatie over het Coronavirus of het vaccin snel een weg kan vinden tot een groot publiek. De meeste berichten op sociale platformen worden niet door techbedrijven zelf gemaakt, maar zijn afkomstig van gebruikers. De verantwoordelijkheid over nepnieuws ligt volgens de techbedrijven bij de schrijvers. Voor de Europese overheid ligt die bij de techbedrijven.
Europa heeft een actieplan klaar om nep nieuws en desinformatie tegen te gaan. Vrijheid van meningsuiting moet nog steeds mogelijk blijven maar de algoritmen van grote techbedrijven zouden berichten met nep nieuws niet meer mogen promoten.
Websites, blogs, socialemedia zoals Whatsapp, Messenger, zij zorgen allen voor 8000 miljard gigabytes aan leesvoer en gedachtegangen.
Dit brengt ook voor elke Europese burger het gevaar van desinformatie en fake news met zich mee.
Socialeplatformen zoals Google, YouTube, TikTok en Facebook hebben een wereldwijd bereik waardoor verkeerde informatie over het Coronavirus of het vaccin snel een weg kan vinden tot een groot publiek. De meeste berichten op sociale platformen worden niet door techbedrijven zelf gemaakt, maar zijn afkomstig van gebruikers. De verantwoordelijkheid over nepnieuws ligt volgens de techbedrijven bij de schrijvers. Voor de Europese overheid ligt die bij de techbedrijven.
Europa heeft een actieplan klaar om nep nieuws en desinformatie tegen te gaan. Vrijheid van meningsuiting moet nog steeds mogelijk blijven maar de algoritmen van grote techbedrijven zouden berichten met nep nieuws niet meer mogen promoten.
Wanneer Marc Zuckerber in februari 2020 in Brussel was, vertelde hij ‘Het is niet aan de bedrijven achter de sociale media om te beslissen wat toegestaan is binnen het kader van de vrijheid van meningsuiting’.
‘Het is geen goed idee dat privébedrijven zoveel beslissingen nemen zonder een breder democratisch proces. Maar zolang er geen regulering is, doen we ons best"
Techbedrijven halen geld binnen via advertenties. Berichten die vaak gelezen worden, stijgen in de zoekresultaten, waardoor ze nog vaker zullen worden gelezen.
Ook de auteur, een blog of een krant, krijgt een deel van die koek. Artikels speciaal geschreven met een spectaculaire titel noemt men ook clickbait.
Wat bevat het actieplan dan wel?
Enerzijds zullen online platforms gaan samenwerken om malafide adverteerders te weren.
Is een bericht door gecontroleerde en bewezen feiten weerlegt, dan zullen deze schrijvers worden geweerd.
Ook burgers zullen de mogelijkheid krijgen om twijfelachtige berichten te melden.
Omgekeerd moet het ook mogelijk zijn om geweerde berichten terug online te krijgen, als daar gegronde redenen voor zijn.
De criteria die online platformen hanteren om een bericht te weigeren, moeten raadpleegbaar zijn.
Dit zijn allemaal aanbevelingen en ieder bedrijf dat van goed wil is, mag dit onderschrijven.
Het is zoals met met reizen en fuiven in Coronatijden, we raden dit en dat aan, maar gebruik vooral je gezond verstand.
Niemand is van slechte wil en daarom... reizen en fuiven wij.
Techbedrijven, zijn net het zelfde. Gaan ze het ook effectief zo doen?
Zonder een wet zijn er geen sancties en boetes. Daarom is het allemaal nog al vrijblijvend.
Europa werkt aan de Digital Services Act, dit houdt in dat er ook controle zal zijn op de beheerders van socialeplatformen die berichten promoten bij gebruikers.
Techbedrijven halen geld binnen via advertenties. Berichten die vaak gelezen worden, stijgen in de zoekresultaten, waardoor ze nog vaker zullen worden gelezen.
Ook de auteur, een blog of een krant, krijgt een deel van die koek. Artikels speciaal geschreven met een spectaculaire titel noemt men ook clickbait.
Wat bevat het actieplan dan wel?
Enerzijds zullen online platforms gaan samenwerken om malafide adverteerders te weren.
Is een bericht door gecontroleerde en bewezen feiten weerlegt, dan zullen deze schrijvers worden geweerd.
Ook burgers zullen de mogelijkheid krijgen om twijfelachtige berichten te melden.
Omgekeerd moet het ook mogelijk zijn om geweerde berichten terug online te krijgen, als daar gegronde redenen voor zijn.
De criteria die online platformen hanteren om een bericht te weigeren, moeten raadpleegbaar zijn.
Dit zijn allemaal aanbevelingen en ieder bedrijf dat van goed wil is, mag dit onderschrijven.
Het is zoals met met reizen en fuiven in Coronatijden, we raden dit en dat aan, maar gebruik vooral je gezond verstand.
Niemand is van slechte wil en daarom... reizen en fuiven wij.
Techbedrijven, zijn net het zelfde. Gaan ze het ook effectief zo doen?
Zonder een wet zijn er geen sancties en boetes. Daarom is het allemaal nog al vrijblijvend.
Europa werkt aan de Digital Services Act, dit houdt in dat er ook controle zal zijn op de beheerders van socialeplatformen die berichten promoten bij gebruikers.