Ben je tijdelijk niet bereikbaar laat dan weten dat je niet meteen kan reageren en hoe de verzender wel kan geholpen worden.
Opmerking: Als je een Gmail-handtekening hebt, wordt deze onderaan je automatische antwoord weergegeven.
Dus, hier zijn de 6 tips die je kan gebruiken.
Hoe ga je te werk
- Open Gmail op je computer.
- Klik in de rechterbovenhoek op Instellingen Instellingen.
- Scroll omlaag naar het gedeelte 'Automatisch antwoord'.
- Selecteer Automatisch antwoord is ingeschakeld.
- Vul de datums, het onderwerp en een bericht in.
- Vink onder je bericht het selectievakje aan als je wilt dat alleen je contacten je automatische antwoord kunnen zien.
- Klik onderaan de pagina op Wijzigingen opslaan.
Opmerking: Als je een Gmail-handtekening hebt, wordt deze onderaan je automatische antwoord weergegeven.
Dus, hier zijn de 6 tips die je kan gebruiken.
- Zeg waarom je weg bent en hoelang.
Geef in je out of office bericht duidelijk aan waarom je er niet bent. Details hoeven niet, maar 1 dag of 14 dagen is een groot verschil. Communiceer ook duidelijk wat de klant ondertussen kan doen. - Bied service en alternatieven
Is er iemand wel bereikbaar tijdens jouw afwezigheid, laat dan weten wie dat is en hoe die persoon te bereiken is. - Lees je je e-mail of niet?
Wil je even afstand nemen van je mailbox, zet dan duidelijk in je automatisch bericht dat je je mail niet zal lezen in deze periode. - Maak je bericht persoonlijk.
Een automatisch bericht hoeft niet zonder een vleugje humor te zijn.
Jij weet best wie je doelpubliek is en wat past bij de organisatie. - Voeg een afbeelding toe aan je bericht
Een afbeelding grijpt de aandacht van de lezer, je boodschap valt op en wordt gelezen. - Stel je out of office tijdig in.
Stel je out of office niet in op het allerlaatste nippertje. Meestal heb je geen inspiratie of je neemt het bericht van vorige keer over, zonder aanpassingen.
Als je dit tijdig doet, enkele dagen voor je vakantie, zijn je contacten ook op de hoogte en voorkom je dat op het laatste moment nog allerlei taken moet afhandelen.