Nieuw

woensdag 7 juli 2021

100.000 euro verloren door oplichting

Vooral ouderen opgelicht met nieuwe helpdeskzwendel
In Brecht zijn verschillende mensen van boven de 80 voor 100.000 euro opgelicht.
Ze kregen een telefoontje van hun bank dat er een verdachte transactie had plaatsgevonden. "Later kwamen de oplichters naar het huis en deden alsof ze de pinpas sneden", legt de Antwerpse procureur uit.
"Helpdeskzwendel is een nieuwe vorm van phishing die in Nederland al langer bekend is", zegt Kristof Aerts, woordvoerder van het parket Antwerpen.
 
De oplichters deden zich voor als bankmedewerkers en belden het stel en maakten bekend dat er een verdachte transactie van duizenden euro's had plaatsgevonden. “In paniek logde het stel in op hun account. Vanwege een slechte telefoonverbinding zeiden de oplichters dat ze iemand naar de site zouden sturen”, legt Aerts uit.
"Een paar minuten later stond er al iemand. Samen loggen ze in op de bankrekening, daarna stelde  de oplichter voor om de pinpas door te snijden. Alleen wordt de kaart dan snel door de oplichter gewisseld of wordt de cruciale chip niet doorgeknipt waardoor er nadien nog geld kan worden afgehaald.”


Hoe weet je dat het phishing is?

“Ten eerste zou een bankmedewerker nooit op huisbezoek komen of bankgegevens opvragen”, legt Isabelle Marchand van Febelfin uit. “Ze bellen u ook nooit zelf op om een verdachte transactie te melden. Ten tweede vragen we altijd om zelf uw bankkaart te knippen indien nodig. Laat dit nooit door iemand anders doen.”

Bron: Nieuwsblad

NewWest Gallery

CopyRight

Creative Commons-Licentie
Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 4.0 Internationaal-licentie.
CopyRight: Copy op de juiste manier!