Zo'n dertig uitgevers gaan samen onderhandelen met technologiebedrijven om hen te vragen te betalen voor het nieuws dat hun platforms laten zien.
Het Deense initiatief, dat mediabedrijven in andere Europese landen zou kunnen inspireren, is gebaseerd op de EU-auteursrechtrichtlijn. Dit geeft uitgevers het recht geld te vragen voor het digitale gebruik van hun materiaal.
Gratis
Uitgevers en mediabedrijven klagen al zo'n vijftien jaar dat Google geld op hun rug verdient.
Gratis
Uitgevers en mediabedrijven klagen al zo'n vijftien jaar dat Google geld op hun rug verdient.
Ze ontvangen weinig of geen vergoeding voor de informatie die ze verzamelen en worden gratis aangeboden via Google Nieuws en zoekmachines.
Voor Google is het verkopen van advertenties met dit soort berichten en links een belangrijke bron van inkomsten.
De andere kant van het verhaal is dat partijen als Google en Facebook vaak slechts een stukje informatie uit een artikel publiceren en linken naar de originele bron.
Uitgevers zijn in zekere zin afhankelijk van technologiebedrijven om hun websites of applicaties te bezoeken.
Google en Facebook besteden elk jaar honderden miljoenen dollars aan het betalen van nieuws over de hele wereld. Zij sluit individuele overeenkomsten met uitgevers die verband houden met specifiek nieuws. Begin dit jaar werd een dergelijk akkoord bereikt met de inlichtingenindustrie in Frankrijk, waarover geen details werden gepubliceerd. Franse tijdschriften willen ondertussen ook met Google praten.
Google versus de Belgische media
Na een vonnis van het Belgische gerecht waarin dekranten in het gelijk werden gesteld Haalde het Amerikaanse bedrijf de Waalse kranten niet alleen uit zijn controversiële Google News, maar ook uit zijn hele zoekmachine.
Google vindt dat het goede redenen heeft om zo verongelijkt te reageren. Google News is niets meer dan een stukje software dat automatisch de belangrijkste krantenkoppen van het moment samenbrengt op één plek.
Wie het volledige verhaal wil lezen, moet doorklikken naar de krant in kwestie, en dus - vindt Google - wordt het auteursrecht van de krant niet geschaad.
Google dekt zich verder in met de opmerking dat het geen advertenties verkoopt op Google News. Vandaar dat de Vlaamse versie van Google News vooral bestaat uit artikels uit Metro en persberichten van Belga.
De uitspraak van de Belgische rechter benadrukt dat het hier niet draait om de bereidwilligheid van Google om verhalen desgevraagd van zijn website te verwijderen. Kleinere nieuwsmedia zijn overigens wel blij met Google News.
Als ze af en toe eens ,,scoren'' met een nieuwsverhaal dat bovenaan komt te staan op de Google nieuwspagina, kunnen ze grote aantallen bezoekers naar hun eigen website lokken.
Het bedrijf dat de meeste inspanningen doet om zijn website te optimaliseren voor Google, ofwel gewoonweg het meeste geld betaalt aan Google voor ,,gesponsorde'' zoekresultaten. Vroeg of laat gaat het met Google News dezelfde kant uit. Dus waarom zouden ze Google's spelletje meespelen?
Bron: De standaard.