Heb jij een idee waar ze ja tegen zeggen, als je betaalt met je persoonsgegevens?
Voor het eerst gaat in de nederlandse wet worden vastgelegd dat betalen met persoonsgegevens op hetzelfde neerkomt als betalen met geld.
Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens Nederland, waarschuwt voor de gevolgen: ‘Er dreigt een privacykloof’.
Appjes die je misschien nu al gebruikt
Hou via een smartwatch bij hoeveel stappen je zet en wat je hartslag is, deel deze informatie met je gezondheidsverzekeraar en je krijgt in ruil daarvoor cadeautjes.
Laat je autoverzekeraar permanent je rijgedrag in de gaten houden om te zien of je niet te hard en te vaak optrekt en of je wel rustig remt.
De beloning: korting op je premie.
Dit soort voorbeelden uit de praktijk laten kraakhelder zien dat commerciƫle partijen geld betalen in ruil voor data.
Maar het zijn niet alleen dit soort gegevens die Aleid Wolfsen voor zich heeft als hij bedenkingen maakt over allerlei partijen die hun businessmodel, geheel of gedeeltelijk, hebben gebouwd op het winnen van persoonsgegevens en data.
De bekendste en meest succes volle voorbeelden zijn natuurlijk Facebook en Google.
Het businessmodel waarmee zij geld verdien is net het ten gelde maken van het online gedrag van hun gebruikers.
Digitaal uitgekleed
Het is hoog tijd om op de rem te trappen, vindt de waakhond.
Aanleiding is de invoering van een Nederlandse wet op basis van Europese richtlijnen.
Dit zal de eerste keer zijn dat in een wet wordt vastgelegd dat je producten kunt betalen met je persoonsgegevens en dat heeft gevolgen.
Wolfsen vindt dat de nederlandse minister niet ver genoeg gaat in het beschermen van de consument en zijn persoonsgegevens.
Het kabinet volgt Wolfsen maar zegt tevens dat dit meer iets is om op Europees niveau te bespreken.
Wachten op een Europese regelgeving is een tijdrovende zaak. Ondertussen kan je ook bescherming bieden aan de consument die vaak gedachteloos toestemming geeft voor het overhandigen van zijn persoonlijke gegevens zonder dat hij precies weet wat ermee gebeurt en wat de gevolgen zijn.
De vrees van Wolfsen is dat de consument met dit gedrag digitaal wordt uitgekleed.
Een klein voorbeeld:
De consument downloadt een ‘gratis’ app en geeft aan de aanbieder toestemming om zijn persoonsgegevens te verwerken.
Dat betekent vaak dat deze vervolgens gedeeld worden met allerlei andere partijen.
Jouw persoonsgegevens kunnen zijn, jouw locatie, je geslacht, muziekvoorkeur, de krant die je leest, je contactenlijstje, je telefoonnummer of mailadres.
Enkele aanbevelingen voor een nieuwe wet
Als je een product aanbiedt waarvoor je met je persoonsgegevens betaalt, dan zou het verplicht moeten zijn erbij te vermelden wat ditzelfde product zou kosten als je daar met euro’s voor betaalt’, stelt Wolfsen.
‘Dan maak je het expliciet. Mensen hebben geen idee wat de waarde is van hun persoonsgegevens.’
Een andere aanbeveling gaat over de bedenktijd die je hebt bij een offline aankoop, maar niet in een app-store.
Maar hoe gaat dat als je met je data hebt betaald?’, vraagt Wolfsen zich af. Die gegevens komen in veel gevallen bij allerlei andere partijen terecht.
De online aankoop zou volledig moeten kunnen ongedaan worden gemaakt door de gegevens pas te verwerken na een bepaalde tijd.
Wat is dan die dreigende ‘privacykloof’:
Ben je krap bij kas, dan betaal je toch gewoon met je persoonsgegevens?
Zo wordt privacy voorbehouden voor wie zich dit kan veroorloven. Wie centen heeft, blijft afgeschermd.
Een wetgeving beschermt wel tegen het digitaal uitkleden van de gebruiker, maar voorkomt de privacykloof niet.
Er staat volgens hem veel op het spel. ‘Het klinkt allemaal sympathiek, korting bij een verzekering, maar als straks al je gedrag via sensoren en apps wordt gemeten, kan het gebeuren dat je door een verzekeraar wordt geweigerd of dat je een hogere premie moet betalen.’
Wolfsen besluit: Privacy is een grondrecht en grondrechten zijn er voor iedereen, niet alleen voor mensen die genoeg geld hebben’.
Bron: Volkskrant
Lees meer: Betalen met persoonsgegevens wetgeving